субота, 6. јул 2013.

Закон облог трбуха

ЗАКОН ОБЛОГ ТРБУХА
Младенци у српском народу, баш као и у многим другим, горе од жеље да сазнају кога су зачели, кћерку или сина. Нестрпљење да се што пре открије пол плода у утроби мајке у древној култури Срба, која разумљиво не зна за ултразвук, довело је до обиља разноврсних магијских поступака којима је циљ да се још у трудноћи реши загонетка пола будућег детета 

Народ се никад не мири с ограничењима разума и на све начине покушава да докучи шта га чека у будућности. Ако нема поузданих метода предвиђања, остаје да се гата, да се на основу „читања” неких тајних знакова, знамења, погађа будући исход неког животно важног збивања. Тако, рецимо, девојка дозрела за удају умире од жеље да сазна да ли ће се ускоро удати; тежак болесник с нестрпљењем и зебњом жели да зна да ли ће оздравити, а старац да наслути да ли је смрт близу.
Знакови на основу којих се прориче пол детета, разумљиво, најчешће су извесне промене у спољашњем изгледу труднице. Правила за дешифровање знакова пола још нерођеног детета, мада могу да изгледају произвољна, чудна, строго су одређена и заснивају се на древној логици магијског мишљења. Наиме, иза разноликих правила одгонетања „бесмислених” знакова скривају се основне антиномије: лево-десно, округло-шиљато, доле-горе, симболички повезане са супротношћу женско-мушко. Ову „логику” понајбоље ће показати следећи примери гатања.

Утицај бркова

Ако је трудници трбух обао, онда ће родити женско; а ако је испупчен и на средини шиљаст, родиће мушко дете, верују у бољевачком срезу. Ако се дете у утроби чешће и јаче миче на десном боку, онда је мушко; а ако ли слабије и ређе на левом боку, онда је женско (Беговић, Живот Срба граничара). Кад је трудници дебља горња усна, сматра се да ће родити мушко дете, а кад је дебља доња – женско. У Црној Гори верују да „која жена кад је бређа поружни родиће ђетића”. А у Бољевцу кажу да ако је трудница пегава у лицу, родиће мушко, а ако није – женско дете. Кад жену пред порођај боле крста, сматра се да ће родити мушко, а кад је боли трбух – женско.
Осим спољашњег изгледа, за предвиђање пола детета важно је и понашање труднице. Ако она тешко устаје, биће женско дете, а ако се диже лако, без подупирања, биће мушко, верују у Поповцу. Ако је трудница на раду трома, лења, родиће женско, а ако није, биће мушко, сматрају у хомољском срезу. Верује се да ако трудница обично спава на десној страни, родиће мушко, а ако на левој, онда женско дете. И по томе шта трудница сања, може се открити пол детета у утроби. Кад трудница сања оружје, родиће сина (С. М. Љубиша, Причања Вука Дојчевића).
У трудноћи жена промени и укус у погледу хране, па је и то, по веровању, знак пола детета. У Црној Гори – где се сматра да бременитој жени којој се гади млеко следује мушко дете – труднице се обично хвале: „Мени је млијеко омрзло ка’ да је отров.”
За предвиђање пола детета веома је важно и то кад, како и где дете први пут промрда у стомаку, односно тренутак кад се трудница „осети”. Ако жена осети да јој дете први пут „заигра” на десној страни, онда ће родити мушко, а ако на левој, онда женско дете. Ако трудница „осети” дете у среду, петак, суботу, недељу, биће женско, а ако у понедељак, уторак или четвртак, биће мушко дете. Ако трудница први пут „осети” дете у кући – биће мушко, а ако ван куће – женско. Кад се дете први пут помери у стомаку у четвртом месецу, верује се да ће бити женско, а ако се то деси у петом месецу, биће мушко.
Гата се и по томе колико трудница дуго носи дете у утроби. Верује се да се женско дете рађа раније, пре рока, док се мушко пренесе.
Занимљиво, гата се и на основу неких знакова који се појављују на мужу за време женине трудноће. У Поповцу верују да ако је муж за време женине трудноће одебљао жена ће родити мушко, а ако је смршао, родиће му женско дете. Ако је мужу већи десни брк, добиће мушко дете, а ако му је већи леви, женско (Врчевић, Народно сујевјерије). А некад се гата и на основу изгледа рођака труднице. Тако, на пример, кад неком рођаку труднице изађе чмичак на горњем капку, она ће родити мушко, а ако изађе на доњем, женско дете.

Десно или лево

Гатати се може према неким знаковима који се спонтано јављају, али може се и намерно створити извесна прилика, као нека врста магијске пробе, у сврху прорицања. То значи да знатижељне труднице или неко од ближњих, с циљем да открију пол нерођеног детета, изводе извесне поступке чији ће исход указати хоће ли дете бити мушко или женско. Ево једног таквог магијског поступка: „Која је (трудница) рада да зна: носи ли мушко или женско, та нађе у башти две дугачке и једнаке травке, намени једну на мушко а другу на женско, па онда до пола обе прегризе. Кад сутра дође, која буде већа – мушка или женска – онакво ће дете бити” (Милићевић, Живот Срба сељака). На Косову трудници протуре јаје кроз кошуљу па гледају како ће да падне на земљу: ако падне на врх – биће мушко, а ако не, родиће женско дете (Вукановић, Срби на Косову).
„Тестирање” пола детета негде се врши још на свадби. Тако, на пример, у ђевђелијској кази, кад свекар с колом уђе у кућу, онда онај што удара у бубањ баци увис палицу и каже: „Ваја гудина винчајне – дугудина крштејне!” Ако палица падне „бутурник” (усправно), дете ће бити мушко, а ако падне „кал’п” (положено), то је знак да ће бити женско (Тановић, Српски народни обичаји у Ђевђелијској Кази). Кад неко упита трудницу какво дете носи у стомаку, па ако се она тада зацрвени, биће женско, а ако не, мушко. У Црној Гори, кад је жена трудна, бацају мехур од рибе у огањ, па ако он пукне праском, сматрају да ће дете бити мушко, а ако не – женско. У истом крају трудница себи гата тако што растопљено олово излије на плочу, па ако се оно разлије „на дуље” (у виду змије) – биће мушко, а ако на широко – родиће женско дете.

Маказе или нож, уста или нос

О полу детета у различитим крајевима Србије често се гата овако: Кад трудна жена изађе из собе напоље, онда нека комшика метне на клупу или кревет испод поњаве или ћилима на једно место нож а на друго маказе, али тако да трудна жена о томе не зна. Затим је зовне и каже јој да седне. Ако трудна жена седне на нож, онда се верује да ће родити мушко; ако седне на маказе, онда женско.
Веома честа је и оваква магијска проба: Дође комшика трудној жени и неприметно јој метне мало соли на главу и пази за шта ће се пре трудна жена ухватити, да ли за уста или за нос. Ако се прво ухвати за уста, родиће женско, ако се прво ухвати за нос, родиће мушко. У крушевачком крају муж метне својој трудној жени мало соли под јастук, па ујутру пази које ће име прво споменути: ако спомене мушко име, родиће сина, а ако женско, родиће кћер.
Ако на крају све ово сажмемо и издвојимо супротности које стоје иза ових разноврсних поступака гатања о полу детета, онда ћемо као кључ за одгонетање добити два низа атрибута. Мушки атрибути су: десно – горе – усправно – дугачко – унутра (у кући), дебело – шиљасто – немирно итд, а женски су: лево – доле – положено – широко – напољу – ван куће – округло – мршаво – мирно итд. Предмети или делови тела на основу којих се гата такође имају значење мушког, односно женског симбола. Мушки симболи су: оружје, нож, нос итд., а женски: маказе, уста и слично .

Аутор: 
 Жарко Требјешанин
Илустровао: 
 Добросав Боб Живковић
број: 

Нема коментара:

Постави коментар